همکاری های دانشگاهی یونان و آمریکا قدمتی بالغ بر دویست سال دارد. به همین مناسبت نمایندگان 30 دانشگاه آمریکایی در ذیل برنامه ای با عنوان "آمریکا- یونان 200 سال همکاری علمی" برای رایزنی و توسعه همکاری های دانشگاهی دو کشور به یونان سفر کرده اند. به همین مناسبت تا 31 دسامبر نمایشگاهی از دستاورد های این همکاری دویست ساله در شهرداری آتن برپا شده و چندین نشست علمی در باره پیش بینی شده است.

همکاری های دانشگاهی یونان و آمریکا قدمتی بالغ بر دویست سال دارد. به همین مناسبت نمایندگان 30 دانشگاه آمریکایی در ذیل برنامه ای با عنوان "آمریکا- یونان 200 سال همکاری علمی" برای رایزنی و توسعه همکاری های دانشگاهی دو کشور به یونان سفر کرده اند. به همین مناسبت تا 31 دسامبر نمایشگاهی از دستاورد های این همکاری دویست ساله در شهرداری آتن برپا شده و چندین نشست علمی درباره آن پیش بینی شده است.

در خلال سفر چندی پیش نخست وزیر یونان به آمریکا که هیات بلندپایه ای وی را همراهی می کرد و در این هیات خانم"نیکی کریمه ا" وزیر آموزش و امور مذاهب، نیز حضور داشت. وی عنوان کرد که در نظر دارد کالج های آمریکایی که در یونان فعالیت دارند را به سطح دانشگاهی ارتقاء دهد. در آن سفر وزیر آموزش و امور مذاهب یونان بر تصویب قانونی در مورد فعالیت های دانشگاهی خارجی و به خصوص دانشگاه های آمریکایی را، مورد تاکید قرارداد. پس از آن دولت یونان به صورت جدی تبلیغاتی را در مورد درآمد زایی این طرح را آغاز کرده است. به گونه ای که وزیر آموزش و امور مذاهب یونان خطاب به نمایندگان 30 دانشگاه آمریکایی می گوید: در یونان زمینه گسترده درآمدزایی درخشانی برای دانشگاه ها و کالج های آمریکایی وجود دارد.

فعالیت های تجاری و سودآوری دانشگاه های خارجی در یونان که دولت، به شدت آن را تبلیغ می کند، در واقع آماده سازی زمینه همگون سازی دانشگاه های آمریکایی با دانشگاه های دولتی یونان است. به نظر می ­رسد، این طرحی است که خانم "نیکی کریمه ا" وزیر آموزش و امور مذاهب برای ارتقاء سطح کالج های آمریکایی به دانشگاه در نظر دارد و نخست وزیر یونان بارها آن را مورد تاکید قرار داده است. وزیر آموزش و امور مذاهب یونان بارها اعلام کرده است که در نظر دارد مدارک فارغ التحصیلان دانشگاه ها و کالج های آمریکایی مستقر در یونان همانند فارغ التحصیلان دانشگاه های یونان محسوب و در دوایر دولتی پذیرفته شود.

گفتنی است که بر اساس قانون اساسی یونان فعالیت مراکز آموزشی خارجی در یونان ممنوع است و مدارک آنان به رسمیت شناخته نخواهند شد. به رغم ممنوعیت این امر در قانون اساسی این کشور، سال هاست که مدارس و کالج های آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی و تعدادی دیگر از کشورهای اروپایی در کشور یونان فعالیت دارند. در گذشته، اتحادیه اروپا بارها یونان را مورد مواخذه قرار داده و از دولت یونان خواسته که این مراکز را به رسمیت بشناسد. دولت یونان گرچه رسماً در این باره موضع خود را اعلام نکرده است، ولی در عمل آنها را به رسمیت شناخته و دارندگان مدارک تحصیلی از دانشگاه های خارجی مستقر در یونان، به راحتی در این کشور کار می­ کنند و در بسیاری از ادارات دولتی مشغول به­ کار هستند.

در واقع، طرح سه سال پیش وزارت آموزش و امور مذاهب تحت عنوان "همکاریهای علمی و دانشگاهی بین المللی" زمینه حضور دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشورهای خارجی و به خصوص آمریکا را فراهم نموده است.  احزاب سیاسی و دست اندرکاران امور آموزشی یونان در این باره می­ گویند:  این تصمیم دولت یونان زمینه جذب و سفر دانشجویان نخبه یونانی، به آمریکا را فراهم خواهد کرد. البته مدارس خارجی و بخصوص آمریکایی در یونان سال هاست که منبع تجاری خوبی برای این کشورها شده است. با این  تصمیم دولت یونان، به تدریج زمینه فروپاشی و یا کاهش فعالیت های مراکز علمی یونانی فراهم خواهد شد.

با عنایت به سفر هیات دانشگاهی یونان در ادامه به برخی از مهم ترین همکاری دانشگاهی فیمابین یونان و آمریکا اشاره می ­شود:

  • همکاری دانشگاه ملی آتن (دانشگاه ملی کاپودیستریوی آتن) با دانشگاه هاروارد: برگزاری دوره های تابستانی برای تحصیل مهاجران و پناهجویان
  • همکاری دانشگاه ملی آتن (دانشگاه ملی کاپودیستریوی آتن) با دانشگاه  ییل ، در خصوص اعطای بورسیه به دانشجویان ممتاز در زمینه علوم محیط زیست.
  • همکاری دانشگاه پلی تکنیک آتن با دانشگاه کلمبیا در تدوین برنامه مشترک آموزشی (دروس عمومی) برای دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های فنی و مهندسی
  • همکاری دانشگاه پلی تکنیک  آتن با  دانشگاه میشیگان برای تعیین برنامه دوره دکتری در رشته مکانیک
  • همکاری دانشگاه پلی تکنیک آتن با  دانشگاه کنتاکی در زمینه برنامه های آموزشی مشترک برای دانشجویان و نظارت برای دانشجویان و عملکرد آنان در رشته مکانیک حمل و نقل
  • همکاری دانشگاه پیراس با دانشگاه نیوجرسی در زمینه تدوین دروس مشترک در چارچوب برنامه های دوره عالی تحصیلات دانشگاهی
  • همکاری دانشگاه ارسطو تسالونیکی با دانشگاه استکتون در تدوین برنامه دوسالانه آموزش زبان و ادبیات یونانی  و تبادل در زمینه ادبیات (انگلیسی- آمریکایی) در دانشگاه تسالونیک
  • همکاری دانشگاه آتن با دانشگاه سین سی ناتی  آمریکا و دیدار دانشجویان و مدرسین این دانشگاه، از دانشگاه آتن در راستای برنامه های تحصیلی زبان انگلیسی در این دانشگاه
  • همکاری دانشگاه کرت واقع درجنوب و شرق یونان با بخش فیزیک دانشگاه هاروارد، کال تک و بخش تاریخ دانشگاه برکلی
  • همکاری دانشکاه ایونی با دانشگاه جان هاپکینز و دانشگاه یو تکزارس در زمینه تحقیقات در مورد مبارزه با آلزایمر
  • همکاری دانشگاه بین المللی یونان – با دانشگاه  نیویورک در زمینه برگزار سمینارهای علمی در رابطه با نظارت بر تجارت

 همپنین در یونان کالج هایی فعالیت دارند که بر اساس مذاکره هیات بلند پایه دانشگاهی آمریکا و وزارت آموزش و امور مذاهب یونان برنامه ای برای ارتقاء آنها به سطح دانشگاه در دستور کار است. اسامی مهم­ترین کالج های آمریکایی در یونان به صورت زیر است:

  • امریکن کالج دیری در جمع کشورهای اروپایی در رتبه 625  و در جمع دانشگاه های جهان در رتبه 281
  • متروپولیتن کالج در جمع کشورهای اروپایی در رتبه 3051  و در جمع دانشگاه های جهان در رتبه 23296 
  • دانشکده مدیریت آتن در جمع کشورهای اروپایی در رتبه 2980  و در جمع دانشگاه های جهان در رتبه 22272
  • دانشکده انگلیس و یونان در جمع کشورهای اروپایی در رتبه 2857  و در جمع دانشگاه های جهان در رتبه 20800
  • دانشکده دی ای  در جمع کشورهای اروپایی در رتبه 2783 و در جمع دانشگاه های جهان در رتبه 20131
  • دانشکده ای سی بی اس در جمع کشورهای اروپایی در رتبه 2783  و در جمع دانشگاه های جهان در رتبه 20131
  • دانشگاه امریکا- یونان در جمع کشورهای اروپایی در رتبه 2303  و در جمع دانشگاه های جهان در رتبه 16655
  • دانشکده بی سی اس در جمع کشورهای اروپایی در رتبه 1914 و در جمع دانشگاه های جهان در رتبه 14234
  • دانشکده نیویورک  در جمع کشورهای اروپایی در رتبه 1690 و در جمع دانشگاه های جهان در رتبه 12722
  • دانشکده سیتی اینترنشنال در جمع کشورهای اروپایی در رتبه 1587 و در جمع دانشگاه های جهان در رتبه 11968
  • دانشکده مدیترانه در جمع کشورهای اروپایی در رتبه 1566 و در جمع دانشگاه های جهان در رتبه 11 826
  • سیتی یونیت کالج  در جمع کشورهای اروپایی در رتبه 1238 و در جمع دانشگاه های جهان در رتبه 9166
  • دانشکده امریکایی تسالونیک در جمع کشورهای اروپایی در رتبه 1202 و در جمع دانشگاه های جهان در رتبه 6554

رتبه بندی مورد اشاره به تازگی توسط موسسه وبومتریک (webometrics) انجام شده است. در ارزشیابی این موسسه رتبه دانشگاه های یونانی نیز ذکر شده که برای مثال، دانشگاه آتن (دانشگاه ملی کاپدستیریوی آتن) در جمع دانشگاه های اروپایی در رده 49 قرار دارد و در جمع دانشگاه های جهان رتبه 180 را به خود اختصاص داده است. دانشگاه ارسطو  واقع در شهر تسالونیکی دومین شهر بزرگ یونان واقع در شمال این کشور در میان کشورهای اروپایی در رتبه 59 و در جمع کشورهای جهان در رتبه 205 قرار گرفته است. دانشگاه پلی تکنیک آتن، در جمع کشورهای اروپایی در رتبه 103 و در جمع کشورهای جهان در رتبه 329 است و دانشگاه پاتراس در جمع کشورهای اروپایی در رتبه 166 و در جمع دانشگاه های جهان در رتبه 533  جای دارد. دانشگاه ایونیون در جمع کشورهای اروپایی در رده 181 و در جمع کشورهای جهان در رتبه 581 است.

کد خبر 13967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =